ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за хазарта
§ 1. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 4 думите „500 000 лв.“ се заменят със 750 000 лв.“. 2. Създава се ал. 6:
,,(6) Хазартни игри с игрални автомати и в игрално казино се организират само в границите на урбанизираната територия на населени места с над 5 000 жители по официални данни на Националния
статистически институт, с изключение на:
1. национални курорти по смисъла на Закона за туризма;
2. населени места, отстоящи на не повече от 30 км от шосейните, железопътните и речните гранични контролно-пропускателни пунктове на Република България.“
§ 2. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 3 се изменя така:
,,(3) Забранява се на физически и/или юридически лица без лиценз по този закон да инсталират и/или да използват игрално оборудване или комуникационно оборудване и/или да приемат залози, и/или да предоставят достъп до оборудване, различно от предвиденото B закона за осъществяване/организиране на съответната хазартна игра, и/или изплащат печалби или по друг начин да подпомагат или да посредничат при фактическото осъществяване на дейност по организиране на хазартна игра в обекти, за които нямат издаден лиценз.“
2. Създават се ал. 12, 13, 14 и 15:
,,(12) Забранява се на предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, да предоставя достъп до интернет страници, чрез които се организират хазартни игри от лица, които нямат действащ лиценз по този закон.
(13) Забранява се на платежна институция да извършва плащане, предназначено за участие в хазартна игра организирана онлайн, към и от лица, които нямат действащ лиценз по този закон.
(14) Забранява се на физически лица да вземат участие в хазартни игри, организирани от лица без издаден лиценз по този закон.
(15) Забранява се в пунктовете за залози, игралните зали и игралните казина предоставяне на оборудване или устройства за достъп до хазартни игри, организирани онлайн, на участници в хазартни игри.“
§ 3. Член 10 се изменя така:
,,Чл. 10. (1) Забранява се рекламата на хазартни игри:
в радио и телевизионни програми;
на обществени места, включително фасади на сгради;
в печатни произведения и електронни медии, включително и
електронни сайтове.
(2) Допуска се реклама на хазартни игри:
1. върху външни изградени съоръжения тип билборд, находящи се на разстояние не по-малко от 100 метра от училища по смисъла на Закона за предучилищното и училищното образование. За измерване на отстоянието се прилагат съответно правилата на чл. 44, ал. 2 и 3 и правилата на наредбата по чл. 44, ал. 2;
2. върху фасада на обект за организиране на хазартни игри по този закон, за дейността на организатора на хазартни игри в този обект;
3. върху спортна екипировка, спортни съоръжения, спортни зали, стадиони и басейни, материали или продукти на спортни федерации, клубове, сдружения и организации, освен върху спортна екипировка, материали или продукти, които са предназначени за ползване от малолетни и непълнолетни лица.
(3) В рекламата по ал. 2 се допуска обявяване на:
1. наименованията, вида и разновидността на хазартните игри, наименованието на предлаганите бонуси И наименованията
организираните допълнителни бонус игри и коефициентите;
на
2. регистрираната търговска марка на организатора, а при провеждане на мероприятие по ал. 4 и/или фирмата (наименованието) на организатора; 3. тегленията на тиражите и обявяване на печалбите в тях.
(4) Организаторите на хазартни игри, получили лиценз по реда на този закон, имат право да спонсорират мероприятия, подпомагащи спорта, културата, здравеопазването, образованието и социалното дело.
(5) Забранява се публикуването, излъчването или разпространението на информация по отношение на хазартни игри извън посочената в ал. 3 и 4. (6) Лицата, които публикуват, излъчват или разпространяват информацията по ал. 3 и 4, са длъжни при подписване на договорите да изискват документи, доказващи, че организаторът на съответната хазартна игра има издаден лиценз за нея по този закон.“
§ 4. В чл. 10а се правят следните допълнения:
1. В ал. 2 след думите „Министерството на младежта и спорта“ се добавя и Министерството на здравеопазването в съотношение 50 на 50“. 2. Създава се нова ал. 5:
,,(5) По бюджета на Министерството на здравеопазването се предвиждат и разходват средства за финансиране на:
1. лечение на хазартна зависимост на лица, вписани в регистъра по чл.
2. предпазване на младите хора от хазарт;
3. превенция на хазартна зависимост.“
3. Досегашните ал. 5 става ал. 6 и след думите „ал. 4“ се добавя „и ал.
4. Досегашната ал. 6 става ал. 7.
5. Създава се ал. 8:
,,(8) Министърът на здравеопазването, съгласувано с министъра на финансите, приема наредба, с която определя:
1. условията, реда и начина за разходване на средствата по ал. 5;
2. условията, реда и начина за набиране, оценка и подбор на проектни предложения за дейности по ал. 5;
3. изискванията към дейността и отчетността на лицата с одобрени за финансиране проекти за дейности по ал. 5;
4. условията и реда за контрол върху изпълнението на проектите, финансирани със средствата по ал. 5.“
§ 5. Създава се чл. 97а:
„Чл. 97а. (1) Лице, което наруши забрана по чл. 9, ал. 12 или ал. 13, се наказва с имуществена санкция в размер от 50 000 до 200 000 лв.
(2) Лице, което наруши забраната по чл. 9, ал. 14, се наказва с глоба в размер от 500 до 2 000 лв.
(3) Организатор на хазартни игри, който наруши забраната по чл. 9, ал. 15, се наказва с имуществена санкция в размер от 3 000 до 7000 лв.“
§ 6. Член 105 се изменя така:
„Чл. 105. (1) Организатор на хазартни игри, който рекламира хазартни игри в нарушение на чл. 10, се наказва с имуществена санкция в размер от 30 000 до 50 000 лв.
(2) Лицата, които публикуват, излъчват или разпространяват реклама на хазартни игри в нарушение на чл. 10, се наказват с имуществена санкция в размер от 10 000 до 30 000 лв. или глоба в размер от 5000 до 10 000 лв.“
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 7. В 4-месечен срок от влизането в сила на този закон министърът на здравеопазването приема наредбата по чл. 10а, ал. 8.
§8. В Наказателния кодекс (обн., ДВ, бр. 26 от 1968 г.; попр., бр. 29 от 1968 г.; изм., бр. 92 от 1969 г., бр. 26 и 27 от 1973 г., бр. 89 от 1974 г., бр. 95 от 1975 г., бр. 3 от 1977 г., бр. 54 от 1978 г., бр. 89 от 1979 г., бр. 28 от 1982 г.; попр., бр. 31 от 1982 г.; изм., бр. 44 от 1984 г., бр. 41 и 79 от 1985 г.; попр., бр. 80 от 1985 г.; изм., бр. 89 от 1986 г.; попр., бр. 90 от 1986 г.; изм., бр. 37, 91 и 99 от 1989 г., бр. 10, 31 и 81 от 1990 г., бр. 1 и 86 от 1991 г.; попр., бр. 90 от 1991 г.; изм., бр. 105 от 1991 г., бр. 54 от 1992 г., бр. 10 от 1993 г., бр. 50 от 1995 г.; Решение No 19 на Конституционния съд от 1995 г. бр. 97 от 1995 г.; изм., бр. 102 от 1995 г., бр. 107 от 1996 г., бр. 62 и 85 от 1997 г.; Решение No 19 на Конституционния съд от 1997 г. бр. 120 от 1997 г.; изм., бр. 83, 85, 132, 133 и 153 от 1998 г., бр. 7, 51 и 81 от 1999 г., бр. 21 и 51 от 2000 г.; Решение No 14 на Конституционния съд от 2000 г. г.; изм., бр. 41 и 101 от 2001 г., бр. 45 и 92 от 2002 г., бр. 26 и бр. 24, 43, 76, 86 и 88 от 2005 г., бр. 59, 75 и 102 от 2006 г., бр. 38, 57, 64, 85, 89 и 94 от 2007 г., бp. 19, 67 и 102 оr 2008 г., 6p. 12, 23, 27, 32, 47, 80, 93 и 102 от 2009 г., бр. 26 и 32 от 2010 г., бр. 33 и 60 от 2011 г., бр. 19, 20 и 60 от 2012 r., бp. 17, 61 и 84 от 2013 г., бр. 19, 53 и 107 от 2014 r., 6p. 14, 24, 41, 74, 79 и 102 от 2015 г., бр. 32 и 47 от 2016 г.; Решение No 12 на Конституционния съд от 2016 г. бр. 83 от 2016 г.; изм., бр. 95 от 2016 г., бр. 13, 54, 85 и 101 от 2017 г., бр. 55 от 2018 г., бр. 1, 7, 16 и 83 от 2019 г., бр. 13, 23, 28, 88, 103 и 108 от 2020 г., бр. 9 от 2021 г.; Решение No 12 на Конституционния съд от 2021 г. бр. 84 от 2021 г.; изм., бр. 53 от 2022 г.; Решение No 13 на Конституционния съд от 2022 г. бр. 79 от 2022 г.; Решение No 1 на Конституционния съд от 2023 г. бр. 10 от 2023 г.; изм. бр. 67, 82 и 84 от 2023 г. и бр. 23 от 2024 г.) в чл. 237 се правят следните
изменения:
1. В ал. 1 думите „от хиляда до десет“ се заменят с „от двадесет хиляди до сто“.
2. В ал. 2 думите „от две хиляди до петдесет“ се заменят с от четиридесет хиляди до двеста“.
§9. Този закон влиза в сила в тридневен срок от обнародването му в „Държавен вестник“, с изключение на:
1. параграф 1, т. 2, който влиза в сила три години след обнародването му;
2. параграф 4, който влиза в сила в 4-месечен срок от влизане в
сила на закона.
МОТИВИ
към Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за хазарта
Предлаганият законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта предвижда промени в правилата на закона, засягащи следните области на регулиране:
– изискванията за организиране на хазартни игри;
– забрани за достъп до и участие в хазартни игри онлайн, организирани без действащ лиценз по този закон;
– ограничаване на рекламата на хазартни игри.
Организирането на хазартни игри е дейност, която получи значително разрастване през последните 3 години, което по естествен начин доведе и увеличено въздействие на негативните фактори, свързани априори с хазартната дейност, най-вече броят на хазартно зависимите и пристрастени лица, с всички отрицателни финансови и социални последици от това. Допълнително, значителният брой на действащите игрални зали за казино игри и игри с игрални автомати близо 1100, разположени навсякъде на територията на страната, се явява сам по себе си фактор за привличане и пристрастяване на голям брой лица. Също така, поради финансовия характер на трансферите, осъществявани при хазартните игри И използването на игралните зали основно през тъмната част на денонощието, въпросните зали се явяват индиректно криминогенен фактор, като провокират извършване на престъпни посегателства върху играчите и тяхното имущество.
За предотвратяване на тези негативни фактори се предвижда въвеждане повишени изисквания за наличие на инвестиции от страна на организаторите на игри с игрални автомати, ограничения спрямо населените места, в които могат да се организират такива игри. С оглед отчитането на извършените от организаторите на тези игри инвестиции се предвижда отлагателен срок за влизане в сила на посочените ограничения, с оглед постигане на минимална възвръщаемост на инвестициите.
Широко разпространен е онлайн хазартът, организиран от лица, които нямат действащ лиценз, издаден по този закон. Чрез тези дейности се нанасят значителни щети както на играчите, които не разполагат със защитата на правата им, осигурявана от нормите на Закона за хазарта и подзаконовите актове по прилагането му, така и на приходната част на бюджета, тъй като организаторите на незаконен онлайн хазарт не заплащат дължимите се по този закон такси за дейността си. С цел ограничаване на описаната практика в проекта се предлага въвеждане на забрана за достъп до интернет страници, чрез които се организира незаконен хазарт, забрана за плащания към такива страници, както и забрана за участие в такива хазартни игри, с предвидени съответните санкции.
Рекламата на хазарт има жизненоважна роля във всеки добре функциониращ пазар, тъй като дава възможност на лицензирани оператори на хазарт да предлагат своите услуги на потребителите като им позволяват да направят информиран избор. Отговорната реклама насочва потребителите към регулираните хазартни услуги и ги отклонява от нерегулираната среда. Съдът на Европейския съюз установява, че рекламата е инструмент за насочване на потребителите към регулираното предлагане на хазарт. За постигане на тези цели рекламата на хазарта трябва да бъде целенасочена и устойчива, като отговаря на определени правила и условия.
Рекламата на хазарт не трябва да е насочена към непълнолетни, нито в оформлението си, нито по време на радио и телевизионни програми, които могат да бъдат гледани от непълнолетни. Също така рекламата на хазарт трябва да информира играчите колко е важно да поддържат контрол върху поведението си и къде да намерят помощ, ако е необходимо.
С предлаганите изменения в разпоредбите, касаещи рекламата на хазарт, се ограничава възможността за рекламиране на хазартни игри в радио и телевизионни програми, както и в други електронни медии, включително интернет. По този начин ще бъде предотвратено широкото привличане към участие в хазартни игри, които този вид реклама има като ефект поради достигането си до най-голям брой потребители.
Промяната съответства на установените в националното и в европейското право принципи на защита на обществения интерес при спазване свободата на словото и недопускане на дискриминация.
Също така, се предлага и изменение в разпределението на средствата, събирани от вноските за социално отговорно поведение, които хазартните организатори извършват ежегодно, като се предвижда половината от постъпилите средства да ce предоставят На Министерство на здравеопазването за разходване по програми за лечение на хазартна зависимост.
ПРЕДВАРИТЕЛНА ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО
на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за хазарта
I.Основания за законодателната инициатива
Налице е засилен обществен интерес и натиск за ограничаване популяризирането чрез реклама на хазартните игри и намаляване на тяхното разпространение. Мерките, предлагани в законопроекта целят ограничаване вредното въздействие, което пристрастяването към хазартните игри оказва върху част от играчите, като по този начин се търси разширен защита на обществения интерес в тази посока. В своята цялост промените в закона ще ограничат разпространението на хазартните игри и ще намалят тяхната популярност.
II. Заинтересовани групи
Всички граждани, доколкото те са и потенциални играчи, както и обществото и правовия ред у нас, като цяло.
III. Анализ на разходи и ползи
Приемането на законопроекта не е свързано с допълнителни бюджетни разходи. Очаква се промените да доведат до намаляване на разходите от страна на лицата, играещи хазарт, за участие в хазартни игри, което ще има засилен положителен социален ефект.
IV. Административна тежест и структурни промени
Приемането на законопроекта не е свързано с административни промени или допълнителни административни тежести. Въвежданите за част от организаторите финансови изисквания и териториални ограничения за разпределени във времето, чрез което ще се намали очакваният от тях ефект на намаляване на приходите на организаторите.
V. Въздействие върху нормативната уредба Не се налагат промени в други нормативни актове.
VI. Равно третиране от държавата и демографско развитие Законопроектът съответства на принципа на равенство и равно третиране, няма пряко отношение към балансираното демографско развитие, но по никакъв начин не би имал негативен ефект.
Вносители на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта: Йордан Цонев и Темежнука Петкова
Това са официалните промени в закона за хазарта. Законът е изваден в оригинал от официалния сайт на парламента на Република България.
https://parliament.bg/bg/bills/ID/165518