Ютубър на терена: маркетингова стратегия или неуважение?
Футболът в Аржентина е не просто спорт, а култ. Но понякога се превръща и в сцена за нестандартни маркетингови ходове. Именно това демонстрира елитният клуб Депортиво Риестра, когато в мач срещу Велес даде шанс на известния ютубър Иван Бухайерук, познат в мрежата като Spreen.
С повече от седем милиона последователи в YouTube, Бухайерук излезе като титуляр в нападението на Риестра. Престоят му на терена обаче продължи едва 50 секунди, преди да бъде заменен. Мачът завърши 1:1, но вълната от реакции започна веднага.
“Това е срам за футбола”
Иван Бухайерук няма никакъв опит като професионален футболист, но е регистриран от Риестра още през февруари. Действията на клуба предизвикаха силно недоволство.
„Той дори не знае къде да застане! Това е позор“, коментира спортен анализатор в ефир. Бившият национал Хуан Себастиан Верон също се включи в дискусията, заявявайки: „Това е неуважение към играчите и футбола като цяло.“
Маркетингова идея или нарушение?
Според капитана на Риестра, Милтон Селис, идеята за включването на ютубъра идва директно от собственика на клуба Виктор Стинфале, който е и собственик на основния спонсор – компания за енергийни напитки. „Като стриймър е номер едно, но това не означава, че мястото му е на терена“, отбелязва Селис.
Треньорът на Риестра, Кристиан Фабиани, признава, че е уведомил Велес за нестандартния си ход. „Това беше част от договор, който трябваше да изпълним. Уверих се, че няма да е дългосрочно решение“, обяснява той.
Разследвания и последствия
Въпреки опитите за обяснение, реакциите не закъсняха. Прокуратурата в Аржентина започна разследване за възможни злоупотреби със залози, докато местната футболна федерация разглежда дали действията на Риестра не са уронили репутацията на спорта. „Когато има грешка, трябва да я поправим“, коментира президентът на федерацията Клаудио Тапия.
Риестра излезе с официално извинение: „Целта ни никога не е била да проявим неуважение към Велес или футбола. Съжаляваме за негативните реакции.“
Урок за футболната общност
Случаят с Иван Бухайерук поставя важен въпрос – докъде може да стигне маркетингът във футбола, без да накърни ценностите на играта? Макар Риестра да търсеше иновация, клубът се изправя пред последици, които далеч надхвърлят ползите от нестандартната реклама.