Новия Закон за хазарта и забраната на рекламата в него вече е факт. Дотук се стигна, след като ДПС и ГЕРБ „обърнаха палачинката“, след като преди няколко седмици не искаха да има промени, два дни преди разпускането на Народното събрание, те поискаха да прокарат такива промени, набързо, без много мисли и без експертна препоръка.
Забраната на рекламата на хазарта в медиите мина на първо четене. За това нещо отдавна има нужда в България, тъй като в последните години СЕМ не взе никакви мерки срещу популяризацията на хазартните игри.
Все пак пълна забрана на рекламата на хазарта е много необмислена мярка, която не е напълно ясно защо дойде в този момент и кой и какво обслужва – обществен интерес или нещо друго.
Какви са промените в закона за рекламата на хазарт?
Накратко казано парламентът прие на първо четене забраната за реклама на хазарт в радиото, телевизията, на обществени места, в печатни издания, на фасади на сгради и електронни медии.
Любопитен факт е, че според новия закон, реклама може да има на билбордове, спортни зали, спортна екипировка и спортни съоръжения.
На 26 април – петък, на първо четене, законът мина безпроблемно и беше приет. Промените бяха приети и на второ четене на 30 април. Всички промени в закона, ще влязат в сила малко преди началото на новата предизборна кампания, която отново ще коства на българските граждани милиони левове, за подготовка, и други активности преди вота.
Кои са засегнатите?
Хазартните компании ще понесат най-големия удар от новите промени в закона, тъй като ще трябва набързо да променят плановете си за чукащото на вратата Европейското първенство по футбол, както и цялостната си стратегия за бъдещо развитие – без предупреждение, без никакъв период за преход(имаше предложение да има три годишен период на преход, но той така и не беше приет). В тази ситуация родните политици действаха супер бързо.
Други, които ще пострадат от новия закон са медиите. За тях хазартната реклама беше едно от най-дебелите пера в бюджета. В българските телевизии, радиа, вестници и онлайн издания, през последните години рязко се покачи цената на рекламата, благодарение на навлизането на хазартните оператори у нас. По този начин медиите имаха още един източник на финанси и тяхната зависимост от политически партии, личности, PR кампании, както и от модела „бащица“ рязко намаля.
След като новия закон влезе в сила, цената на рекламата в медиите рязко ще спадне и по този начин, те ще бъдат принудени да се свият и голяма част от тях ще прибегне до политическа реклама, „грантове“ и прочее, за да оцелеят.
Защо забраняваме, а не регулираме?
Факт е, че рекламата на хазарт у нас отдавна се нуждае от регулация. С това са съгласни и самите оператори. През 2022 година, когато беше Световното първенство по футбол в Катар, видяхме истински фарс, в който рекламни блокове от по 15 минути бяха пълни на 95% с реклами на хазарт. Тогава никой не взе мерки – нито СЕМ, нито парламента. Този Мондиал се проведе през зимата на 2022 година и оттогава две години никой не си направи труда да свърши нещо по въпроса.
Сега в последните минути на парламента, бяха приети поправки в закона. В световен мащаб има стотици инструменти и десетки решения, с които можеше да се регулира по адекватен начин рекламата на хазарт у нас, който да предпази подрастващите и хората, които имат хазартна зависимост.
Всичко това не беше взето под внимание, след като за по-малко от седем дни, което е време, крайно недостатъчно за адекватни разговори, се прие пълна забрана за рекламите на хазарт, което ще върне развитието на медиите у нас с години назад. Тук дори не става въпрос за уволнения в различните индустрии, до които ще се стигне след недомислените поправки, които ще влязат в сила скоро.
Какви са примерите в Европа?
Няма забрана за рекламата на хазарт на „стария континент“. Все пак всяка държава сама преценява как да процедира. След като у нас бяха приети промените, те ще бъдат най-суровите в Европа.
Върховния съд на Испания наскоро, отхвърли приетите с кралски декрет промени в Закона за хазарта, които забраняваха много неща на хазартните сайтове. В това число влиза и забрана игралната индустрия да бъде рекламирана от известни личности. Там в момента рекламата на хазарт е напълно позволена в радиа, в телевизии и в онлайн пространството, с някои регламенти. Там известни хора могат да рекламират такъв тип игри, но пък за разлика от България, спортните тимове няма да могат да бъдат използвани от хазартната индустрия за реклама.
Хазартната реклама във Франция е позволена онлайн, ако операторите намерят възможност да я ограничат за лица по 24 годишна възраст. Според закона там, в рекламните блокове задължително трябва да има предупреждения за опасността от хазарта. За всеки нарушил закона следва подвеждане под криминална отговорност.
Хазартната индустрия е силно развита във Великобритания. Там правилата за реклама на тази дейност са една идея по-леки.
В Германия пък мерките срещу хазарта са едни от най-строгите в Европа, но отново може да се промотират казино игри и спортни залози, въпреки че има редица рестрикции. Там такъв вид реклама се извършва в определен часови диапазон, а интернет пространството има много забрани, но не и директна такава за популяризиране на услугите от игралната индустрия. В страната се прави и разлика между казино игри, спортни залози и покер, като за всяка разновидност има различни забрани.
В Белгия са най-стриктни в това отношение. Страната се е насочила към пълна забрана на рекламите на хазарт, като очакванията са тя да бъде забранена напълно до 2028 година и чрез спортни клубове и съоръжения. Към момента там рекламата е забранена в социалните мрежи, в телевизиите и в радиото, но все пак има различни методи за популяризиране на игралната индустрия.
В Нидерлания също има някои забрани, но като цяло рекламата е позволена.
Казано накратко, в по-голяма част от Европа забрана на рекламата на хазарт – няма. Все пак навсякъде има ясно написани закони за тази индустрия. Там има рестрикции, лимити и органи, които да следят за изпълнението на законите.
До какво ще доведе промяна в закона за хазарта?
Този закон ще доведе до несигурност и неяснота в българската медийна среда и игралната индустрия у нас. След това обаче ще се появят и други проблеми.
Когато хазартът у нас беше напълно забранен, се появиха множество „огледални сайтове“, чрез които хората залагаха. През това време дойде и бумът на руските сайтове за залози, които никога не са имали право да оперират в България. Същите и до ден днешен се рекламират в родни сайтове.
За в бъдеще може да очакваме още от това, тъй като много сайтове не са със седалище у нас, но публикуват съдържание, което е насочено към българските потребители.
По онова време – Държавната комисия за хазарта се събираше, за да блокира такива сайтове. От това нямаше никакъв смисъл, тъй като отварянето на нов такъв „огледален сайт“ става за минути. Все пак живеем в 21 век, когато новите технологии ни позволяват всичко това.
Новият Закон за хазарта у нас ще увеличи всички нелегални платформи, до които има достъп. Подобни проблеми е доказано, че не могат да бъдат оправени от регулаторите у нас. След като те не могат да свалят видео как Кирил Петков промотира видео, в което говори за това как може да инвестираш 450 евро на месец в приложение и да изкараш 75 000 евро, няма как родните органи да се справят с хакерите, които работят за нелегалните платформи.
И не на последно място – кой ще спечели от по-ниското финансиране на независими медии? Кой печели от падането на стойността на рекламата в телевизията, по радиото и онлайн?